גלי חום והזעות בלילה


גלי חום והזעות בלילה

גלי חום וזיעה הם חויה לא נעימה. הם מופיעים אצל 75% אחוז מהנשים בשלב כלשהו בגיל המעבר. עוצמתם משתנה. הם עשויים להיות מרגיזים קלות בקצה האחד של הספקטרום, ולהפריע למהלך תקני של חיי היומיום בקצהו השני.  גלי החום יכולים להופיע במשך כמה ימים בלבד, או להימשך עד כעשרים שנה. כך למשל, נמצאת בטיפולי אשה בשנות ה-70 לחייה, שסובלת מגלי חום באופן סדיר.

 צפו בסרטון הבא של הזמרת אילנית שמספרת את סיפורה האישי ,ואיך השפיע עליה הטיפול שקיבלה במכון יפה

גלי חום והזעות יכולים להתרחש פעם אחת, או פעמים רבות במשך הלילה, עד כדי מניעת שינה רציפה במהלכו.  תופעה זו יכולה להחליש את מערכת החיסון של בלוטת יותרת הכליה.  הרצון לדכא את גלי החום היא הסיבה העיקרית שנשים מתחילות בטיפול להחלפת ההורמונים.

מיליוני נשים בגיל המעבר אינן יכולות, או אינן מוכנות, לעבור טיפול להחלפת הורמונים.  לחלקן היה בעבר סרטן השד או שהן יודעות שהן בסיכון גבוהה לפתח מחלה זו, ורבות חוששות להסתכן.

גלי חום מתרחשים מכיוון שהמוח מחליט שהגוף חם מדי.  הוא שולח אותות שמרחיבים את כלי הדם החיצוניים ומעודדים זיעה.  בדרך כלל, גל חום מורגש בעיקר בפלג הגוף העליון, במיוחד בפנים, בצוואר ובגב. אשה יכולה לחוות תחושת חום חזקה לדקה או שתיים, ובמקרים חמורים יותר, היא יכולה להסמיק עד שורשי השיער, ולהירטב מזיעה לחלוטין.  הלב שלה עלול להאיץ את פעימותיו ויתכן שהיא אפילו תרגיש עלפון.  גלי חום יכולים להתרחש כמה פעמים ביום או 5 פעמים בשעה.

גל חום יכול להתעורר בעקבות לחץ נפשי או גופני, אבל גם יכול להתרחש בזמן של שלווה מוחלטת ובריאות גופנית.

לפי נסיוני,  קיימים שני סוגים של מטופלות הסובלות מגלי חום/זיעה:

1) מקרים קלים

2) מקרים שבהן מצריך הטיפול זמן רב יותר.

ראשית, המקרים הקלים יותר.  אלו הנשים, (ולפעמים הגברים), ששמות לב לגלי החום וההזעה שחלים בעקבות שינוי ברמות ההורמונים בגופן.  המקרה הקלאסי הוא של אשה המתקרבת לגיל המעבר, והשחלות שלה מפיקות פחות אסטרוגן מאשר קודם לכן.  הירידה ברמות האסטרוגן גורמת לגלי חום ולזיעה.  הפתרון לנשים אלו הוא השבת האיזון ההורמונלי.

לאחר שמבררים בצורה מדויקת (ראו את הפרק על בדיקת הרוק) את רמות ההרומונים שלהן, אני רושם להן שילוב של סוגי ההורמונים שרמתם בגופן נמוכה. לרוב, זהו אסטרוגן.  אבל אם יש הדבר אפשרי, אני מעדיף לרשום פרוגסטרון.  כאשר רמות האסטרוגן של מטופלת נמצאות בירידה, היא בדרך כלל סובלת גם מרמות נמוכות של פרוגסטרון.

פרוגסטרון מופק לרוב על ידי השחלות לאחר ביוץ. לפני גיל המעבר ובשנים האחרונות של תקופת הפוריות,  כאשר אין ביוץ כלל, או כשהביוץ חלש, הפקת הפרוגסטרון אינה משמעותית ויש רמות נמוכות של פרוגסטרון.

לקיחת פרוגסטרון בדרך כלל מתקנת שתי בעיות בו זמנית. א) היא משפרת את רמות הפרוגסטרון (ראו את הפרק על יתרונות הפרוגסטרון) ב) הפרוגסטרון משפר את תפקוד הקולטנים, כך שהאסטרוגן הנמצא במחזור הגוף הוא יותר יעיל מהרגיל, וכך רמות נמוכות מתחילות לתפקד בצורה יעילה, ממש כמו רמות אסטרוגן גבוהות יותר.

הסוג השני של מטופלות בתופעות אלה, הן אלו שהטיפול בהן נמשך זמן רב יותר. בדרך כלל הן אלו שהיו כבר בטיפול להחלפת הורמונים (HRT ) ו/או שהיו להן תופעות לוואי שגרמו להן להפסיק ו/או שלמדו על תופעות הלוואי של HRT והחליטו להפסיק מרצונן.  למשל, ליביאל – (Livial – tibolone ) חזק פי 15-20 פעמים מההורמונים הזהים ביולוגית, ומשפיע על קולטני האסטרוגן, הפרוגסטרון והטסטוסטרון בו זמנית.  ליביאל משתלט על המערכת וסוגר אותה כמו גלולה למניעת הריון.  במקרה הטוב, המטופלת יכולה להרגיש הקלה מיידית ומתמשכת במחיר של גידול הסיכון למחלות הקשורות להורמונים.  הנסיון שלי מראה שניתן לעזור לנשים אלו, אם נעזרים בסבלנות, שכן זהו תהליך ארוך יותר. ידוע וברור כי הן זקוקות להורמונים הזהים ביולוגית כדי להגיע לאיזון.  הורמונים טבעיים אלו ניתנים במינונים דומים לאלה שהיו מופקים בעבר בגוף, ונדרש זמן רב יותר עד שהם גורמים להקלה בתסמינים.

גלי החום והזעות בלילה יכולים להופיע גם כתוצאה מהפרעה ביותר ממערכת אחת, ולא רק, כפי שתואר לעיל, מרמות בלתי סדירות של הורמוני המין.  הם יכולים להיגרם גם  על ידי מערכת העצבים הסימפטטית, קורטיזול של יותרת הכליה, רמות סרוטונין נמוכות, בעיות בוויסות טמפרטורת הגוף במוח, ומתגובת מערכת החיסון לדלקת ולטפילים. חשוב ביותר להבין, כי גלי חום והזעות בלילה קשורים קשר הדוק לשינויים המתרחשים בגוף. 

במילים אחרות, המערכת שואפת לחזור לשגרה, והגוף מגיב לחוסר עקביות וסדירות זו באמצעות תסמינים לא נוחים.  החזרת האיזון המתאים בין המערכות השונות  מקל על גלי החום ואף מונע אותם, במיוחד כאשר הטיפול משלב שינויים בתזונה ובאורח החיים.

קיימים עוד מספר גומרים אפשריים לחוסר איזון המביאים לגלי חום והזעות בלילה.  הסיבה הנפוצה ביותר, לאחר חוסר האיזון בהורמוני המין (אסטרוגן ופרוגסטרון), היא מערכת עצבים סימפטטית הסובלת מגירוי יתר.  מערכת העצבים הסימפטטית הינה חלק ממערכת העצבים האחראית על האצת קצב הלב, הצרת כלי הדם והעלאת לחץ הדם.   כאשר המערכת מגורה, היא יוצרת את התסמונת המכונה "לחימה או בריחה".  כדי להרגיע את מערכת העצבים הסימפטטית אני נעזר בשילוב של צמחי מרפא מרגיעים. נשימה עמוקה מהסרעפת, יוגה ושיטות נוספות, יכולות אף הן לסייע בהורדת רמת הגירוי של מערכת העצבים הסימפטטית.

הקורטיזול (הורמון יותרת הכליה) לבדו עשוי לגרום לגלי חום ולהזעות.  כשבלוטות יותרת הכליה נתונות ללחצים, הן מפיקות קורטיזול כדי להתמודד עם הלחץ. עם זאת, רמת קורטיזול גבוהה יכולה גם לגרום לגלי חום.  בצד השני של המתרס, לנשים ש"שרפו" את בלוטת יותרת הכליה שלהן בעקבות רמות גבוהות של סוכר, קפאין, עמילנים, לילות מעוטי שינה ולחץ נפשי, יש רמות נמוכות כל כך של קורטיזול כך, שכשהן נתקלות בלחץ נוסף הן אינן מסוגלות להתמודד איתו, ומתחיל גל חום או זיעה אצל נשים אלו. בקרב נשים אלו, רמת הקורטיזול מיותרת הכליה כל כך נמוכה ששתיית קפה או ארוחה דשנה מספיקה בכדי להתחיל את הגל.

כלי עזר נוסף בטיפול בגלי החום הוא הניורוטרנסמיטורים.  יתכן שיש צורך לבדוק רמות של אפנפרין, נוראפנפרין, סרטונין ודופמין.  לדוגמה, סרטונין הינו ניורוטרנסמיטור המופק במערכת העצבים המרכזית ובמערכת העיכול.  לסרטונין תפקיד חשוב בוויסות טמפרטורת הגוף, שינה ומצבי רוח (דיכאון, כעס, חרדות, הפרעה אובססיביות כפייתית, הפרעה דו-קוטבית).  הורמוני המין יכולים גם להשפיע על הפקת הסרוטונין. תזונה עשירה בקמחים מעובדים וסוכר מורידה את רמות הסרוטונין .  ייתכן מאוד שיש קשר בין עליה ברמות הסרוטונין לווסות גלי חום.  אולם, כדורי סרוטונין לא עוברים את המחסום שבין מערכת הדם והמוח, ולא מגיעים למוח שם הוא נחוץ . לכן רופאים  רושמים לעתים HTP 5 שעובר מחסום זה, והופך לסרוטונין במוח.

גורם נוסף שעשוי להשפיע על גלי חום הם טפילים ותולעים. אלו מתמקמים במעי הדק שלנו, לעיתים קרובות יותר ממה שנדמה לנו. הם מייצרים חומר רעיל – אנדוטוקסין – שיכול לגרום לתסמינים רבים, וביניהם: אלרגיות, מיגרנות – וגם גלי חום.  גם מלריה ובאבסיה, דלקת שמועברת על ידי קרציות, עלולות לגרום לגלי חום. מאכלים שהגוף רגיש להם גורמים אף הם לתגובות שמביאות ליצור חומרי לוואי, המעוררים גלי חום.

הטיפול בגלי החום הוא טיפול מקיף וכולל, המתייחס גם לעניינים שלכאורה אינם נראים קשורים כלל, כמו, למשל, הוצאת סתימות בשניים המכילות כספית (אמלגם) והחלפתן בסתימות המכילות חומרים אחרים.  שינוי זה הביא הקלה מיידית לעשרות ממטופלותיי.  אני בודק גם מקורות נוספים למתכות כבדות ולרעלים אחרים. אני יכול להמליץ למטופלות על רופא/ת שיניים הוליסטי/ת שיטפל בהוצאת האמלגם.  זוהי גם הזדמנות מצוינת לעבור בדיקות חדישות להימצאן של מתכות כבדות בגוף.

ישנן נשים המוצאות הקלה מגלי חום בצורות שונות של פעילות גופנית, הכוללות הליכה, מתיחות ( עם רצועות גמישות להתעמלות), מדיטציה, יוגה, מוסיקה….  התחום גדול מאוד, ויש מגוון רחב של אפשרויות בחירה העומדות בפני המטופלות.

תוכנית לטיפול בגלי חום כוללת:

  1. בדיקת רוק הורמונלית לבירור רמות ההורמונים
  2. השבת איזון הורמונלי בעזרת הורמונים הזהים ביולוגית
  3. שיפור תזונה (המנעות מקפאין, מסוכר, מקמח לבן וכו')
  4. צריכת צמחי מרפא מרגיעים כדי להרגיע את מערכת העצבים הסימפטטית.
  5. בדיקת רמות הניורוטרנסמיטרים ותיקון רמות סרוטונין, אם יש צורך.
  6. בדיקה טפילים ותולעים, ובדיקת צואה מורחבת, אם יש צורך.

אנו מזמינים אותך להתקשר אלינו ל 0722422022 או להשאיר את הפרטים שלך באתר, נתאם עבורך שיחת יעוץ עם ד"ר יפה ללא עלות וללא התחייבות.

הרבה בריאות!

The conference, dubbed https://justdomyhomework.com/ cop15, has set as its goal to attain a global agreement to address climate change.